Uddannelse til pilot.


Vil du i gang med en pilotuddannelse er der tre veje at gå. Her er det meget vigtig at man gør op med sig selv om det er et privatflyvercertifikat (PPL - Privat pilot license) eller et erhvervscertifikat (CPL - Commercial pilot license) man vil have. Vil man gøre piloterhvervet til sit levebrød, kan man lige så godt gå i gang med CPL uddannelsen. Vil man derimod kun flyve til "hobbybrug", så er det PPL (eller LAPL) vejen man bør gå.

CPL uddannelsen foregår hos en FTO enhed (Flight training organisation), der har fastansatte instruktører man kan få fat på hele tiden. Her starter man med teori og skoling og bygger hele tiden nyt på. Man afslutter med en teoriprøve og praktisk prøve og så kan man flyve en A320, B737 eller lignende i et af de stor luftfartsorganisationer. Det har selvfølgelig taget nogle år på FULD TID at gennemføre uddannelsen.

PPL uddannelsen kan også tages hos en FTO, men det vil nok være smart at tage det ved en REG FAC (Registrated facility). PPL uddannelsen passer ikke rigtig ind i en FTO og det er sikkert også for dyrt at tage certifikat på denne måde. Alle kan lave er REG FAC og det kunne jo være en flyveklub, der lader sig registrere hos Trafikstyrelsen. Klubbens medlemmer kan uddannes til instruktører så de kan uddanne nye og kommende klubmedlemmer. Er det en af klubbens medlemmer der "kun" har et PPL, så må vedkommende ikke tage betaling for instruktørgerningen. For at måtte tage penge for at fungere som instruktør skal man have et erhvervscertifikat (CPL).

En forholdsvis ny uddannelse er LAPL, som er et light-aircraft-pilot-licence, hvor der er nogle begrænsninger i forhold til et PPL certifikat. Se link længere nede.

Aldersmæssigt er der følgende grænser:
  • Man kan gå solo som 16 årig.
  • Man kan få certifikat som 17 årig (PPL).
  • Man kan få erhvervscertifikat som 18 årig (CPL).
For teorien til PPL
  • Startkrav: INGEN
  • Timekrav: INGEN.
  • Kursus varighed: INGEN.
OY-DFP starter fra bane 32
DFP

Selvom det måske kunne se ud som om der ikke stilles de store krav, så er der alligevel en del stof man skal igennem. En komplet teoriprøve strækker sig over en hel dag og man skal ca. have 75 % rigtig besvarelser af opgaverne, der er af multiply choise typen. Opfat det således, at der er nogle ting og færdigheder der skal læres inden den REG FAC vil indstille dig til prøven. Hvordan du lærer disse færdigheder er op til dig. Du kan følge et undervisningsforløb, løse det på selvstudium eller måske få en pilot til at hjælpe dig. Typisk vil REG FAC enheden lave en indstillingsprøve og klares denne vil enheden normalt indstille eleven.

Til teoriprøven er der følgende fag:
  1. Luftfartsret
  2. Menneskelig ydeævne
  3. Meteorologi
  4. Flyvepræstation og planlægning
  5. Navigation
  6. Flyveprincipper (aerodynamik)
  7. Generel viden om luftfartøjer
  8. Operationelle procedurer
  9. Radiokommunikation

Den praktiske del af uddannelsen kan altså ske hos en flyveklub eller anden REG FAC. Til den praktiske uddannelse skal der flyves minimum 45 timer.
Har du selv et fly eller part i et fly hvor du kan skole, kan uddannelsen gøres rimelig billig. Se også under flyvegrupper på siden om klubben og se de fly vi har i hangaren.
Se dette link fra Roskilde Flyveklub om uddannelsen til pilot Roskilde Flyveklub.

Teorikursus:

Interessen for et teorikursus er til stede. Vi har jævnligt henvendelse fra interesserede, så er det noget for dig, så send en mail eller ring til formanden (se siden kontakt os). Kan du allerede nu sige det er noget for dig, er du velkommen til at sende en mail til formanden for klubben:

(klik på link ikke mulig pga. spam).

I vinteren 2007/2008 havde vi et lille hold på 4 elever til teori. Alle 4 bestod, og der er nu også blevet certifikat ud af dette hold.

Side sidst opdateret: 25/09-2020